Workshop “Help, een druk kind in de klas”

 

Druk, dromerig of afgeleid zijn kinderen allemaal wel eens. Maar wat als dit frequenter en heftiger is dan bij andere leerlingen? Wat kun je dan als leerkracht doen in je begeleiding van deze leerling om hem/haar toch goed te laten functioneren in de klas?

Waarom een workshop?

Vanuit onze jarenlange werkervaring met kinderen en jongeren (met oa ADHD, gedragsproblemen en anderszins psychiatrische problematiek) en hun gezinnen horen we steeds ook de vragen van leerkrachten hoe ze deze kinderen het beste kunnen ondersteunen in de schoolse situatie.
Hoe kun je als juf/meester leren omgaan met die stoorzenders in de klas en daarbuiten? Wat kun je als IB-er nog meer doen?

Wat is het aanbod?

Om onze workshop zoveel mogelijk op maat af te stemmen bieden we een brede mogelijkheid aan invulling van de workshops o.a.:

o Workshop “Informatief”: informatieve workshop over ADHD en ADD voor een groep docenten
o Workshop “Coaching” (groepsgericht): docenten in kleine groepjes worden gecoached in het leren omgaan met moeilijk gedrag van leerlingen in de groep.
o Workshop “Coaching” (individueel): individuele coaching voor docenten, om handvaten te vinden in de omgang van moeilijke groepen/leerlingen.
o Workshop “Interactief”: in een soort ‘train-de-trainer’ constructie oefenen we met technieken die wij zelf toepassen in de groepstrainingen met kinderen.
o Workshop “Op maat”: deze workshop is in overleg in te vullen met de workshopbegeleiders.

Voor wie?

Voor leerkrachten, intern begeleiders en alle andere geïnteresseerden die willen weten hoe ze basisschoolkinderen met lastig gedrag beter kunnen begeleiden in hun schoolse functioneren.

Praktische informatie:

Duur: 1,5 uur
Lokatie: op school
Kosten: 300 euro
Voor informatie/overleg: mail naar manon@nullkindermaatschappij.nl of bel 06-28573999

Wie zijn we:

Marjolein Schrijvers is sociotherapeut/systeemtherapeut. Zij werkt al jarenlang met jongeren en hun gezinnen, zowel individueel als in groepen. Vanuit haar werkervaring heeft zij oa een groepstraining ontwikkeld voor jongeren met ADHD waarin de theoretische achtergrond van ADHD gecombineerd wordt met een zeer praktische, interactieve en ervaringsgerichte aanpak.

Manon Harings is gz-psycholoog/psychotherapeut (kinder&jeugd). Zij heeft jarenlang ervaring met individuele en groepstherapieën binnen de specialistische jeugd-GGZ en forensische jeugd-GGZ. Met haar kennis en ervaring op het gebied van kinder&jeugdpsychiatrie heeft zij inmiddels verschillende groepsbehandelingen ontwikkeld en geïmplementeerd.

kindermaatschappij logo

 

Workshop “Lastige puber in de klas”

 

Regelmatig wordt er in de media geschreven of gesproken over het Puberende Brein, waardoor pubers de ene keer heel redelijk en verstandig een situatie oplossen en de andere keer weer heel impulsief en ondoordacht kunnen reageren. En waarom vinden ze bijvoorbeeld hangen met vrienden belangrijker dan plannen van huiswerk?
En als diezelfde puber dan ook nog eens een psychiatrische stoornis heeft wordt het voor de omgeving nog lastiger om het pubergedrag goed te “lezen” en snappen hoe je hiermee om moet gaan.

Waarom een workshop?

Vanuit onze jarenlange werkervaring met kinderen en jongeren (met oa ADHD, gedragsproblemen en anderszins psychiatrische problematiek) en hun gezinnen horen we steeds ook de vragen van leerkrachten hoe ze deze jongeren het beste kunnen ondersteunen in de schoolse situatie. Hoe kun je als docent die stoorzenders in de klas beter leren hanteren? Wat kun je als mentor doen?

Wat is het aanbod?

Om onze workshop zoveel mogelijk op maat af te stemmen bieden we een brede mogelijkheid aan invulling van de workshops o.a.:

o Workshop “Informatief”: informatieve workshop over ADHD en ADD voor een groep docenten
o Workshop “Coaching” (groepsgericht): docenten in kleine groepjes worden gecoached in het leren omgaan met moeilijk gedrag van leerlingen in de groep.
o Workshop “Coaching” (individueel): individuele coaching voor docenten, om handvaten te vinden in de omgang van moeilijke groepen/leerlingen.
o Workshop “Interactief”: in een soort ‘train-de-trainer’ constructie oefenen we met technieken die wij zelf toepassen in de groepstrainingen met jongeren.
o Workshop “Op maat”: deze workshop is in overleg in te vullen met de workshopbegeleiders

Voor wie?

Voor leerkrachten, intern begeleiders en alle andere geïnteresseerden die willen weten hoe ze lastige pubers beter kunnen begeleiden in hun schoolse functioneren.

Praktische informatie:

Duur: 1,5 uur
Lokatie: op school
Kosten: 300 euro
Voor informatie/overleg: mail naar manon@nullkindermaatschappij.nl of bel 06-28573999

Wie zijn we:

Marjolein Schrijvers is sociotherapeut/systeemtherapeut. Zij werkt al jarenlang met jongeren en hun gezinnen, zowel individueel als in groepen. Vanuit haar werkervaring heeft zij o.a. een groepstraining ontwikkeld voor jongeren met ADHD waarin de theoretische achtergrond van ADHD gecombineerd wordt met een zeer praktische en ervaringsgerichte aanpak.

Manon Harings is gz-psycholoog/psychotherapeut (kinder&jeugd). Zij heeft jarenlang ervaring met individuele en groepstherapieën binnen de specialistische jeugd-GGZ en forensische jeugd-GGZ. Met haar kennis en ervaring op het gebied van kinder&jeugdpsychiatrie heeft zij inmiddels verschillende groepsbehandelingen ontwikkeld en geïmplementeerd.